- Musique d'ameublement, Vexations
"Меблировочная музыка" - новый вид музыкального искусства, созданный Эриком Сати - французским композитором-авангардистом. Основной принцип построения этой музыки - произвольная повторяемость одной тематической фразы ничем не ограниченное количество раз. Первый образец такой музыки был создан Сати в апреле 1893 г.: находясь в состоянии сильнейшей досады на свою строптивую возлюбленную, Сюзанн Валадон, Сати сочинил длинную и однообразную по звучанию пьесу "Раздражения" (Vexations). В конце партитуры стояла авторская ремарка, строго предписывавшая пианисту играть эту пьесу "840 раз подряд, по желанию, но не больше".
В противовес музыке, которую традиционно "следует слушать", Сати предложил музыку, которую слушать не нужно.
- Gymnopedie for piano No. 3
1888
Written during the late 1880s while he was working as a cabaret pianist in Paris, Erik Satie's Trois gymnopédies (3 Gymnopédies) are famous pieces, recognizable to countless shoppers and restaurant-goers who have never heard of Satie (the use of the music as background-sound is something of which Satie would have wholly approved). The third of the Gymnopédies, Lent et grave (slowly and solemnly), has achieved further fame as an orchestral work, having been orchestrated, along with the first, by Claude Debussy about ten years after Satie first composed it. It is in the Gymnopédies that Satie first revealed the unique and unusual style that would make him famous (or infamous) in European musical circles: simple but occasionally unexpected chords in the left hand, and a simple but curvaceous melody in the right -- and nothing else. In the late nineteenth and early twentieth centuries, Satie was considered either an ingenious innovator and satirist or an untrained, even incompetent, charlatan, depending on whom one asked; and the debate still rages today. But, one way or the other, it is difficult not to like a piece such as the third Gymnopédie, when played as it was meant to be played -- as a simple, straightforward piece of stylized texture. The quiet, long, A minor lines and repetitive (even hypnotic, in a good pianist's hands) accompaniment rhythm conjure up an idealized ancient Greek atmosphere (explicitly suggested by the word "gymnopédie") and transport the listener straight into the bizarre, personalized world of Satie's craft.
Stuttgart Chamber Orchestra
Conductor: Dennis Russel Davis
- Six Gnossiennes I Lent
Мое очередное увлечение пришедшее из синаматографа - творчество Эрика Альфреда Сати (1866—1925). На мой скромный субъективный взгляд....все гениальное - просто. Настоящий реформатор.
- Socrate - II - Bords de L'Ilissus
Composer: Erik Satie
Piano: Deborah Richards
Alto: Hilke Helling
From 1991 recording: Erik Satie / John Cage - Socrate / Cheap Imitation
The libretto for this part is derived from a French translation of Plato's Phaedrus (4-5).
- Trois Gymnopedies - Lent et Douloureux
Эри́к Сати́ (фр. Erik Satie, полное имя Эрик Альфред Лесли Сати, фр. Éric Alfred Leslie Satie; 17 мая 1866, Онфлёр, Франция — 1 июля 1925, Париж, Франция) — экстравагантный французский композитор и пианист, один из реформаторов европейской музыки 1-й четверти XX столетия.
Его фортепианные пьесы оказали влияние на многих композиторов стиля модерн. Эрик Сати — предтеча и родоначальник таких музыкальных течений, как импрессионизм, примитивизм, конструктивизм, неоклассицизм и минимализм. Именно Сати придумал жанр «меблировочной музыки», которую не надо специально слушать, ненавязчивой мелодии, звучащей в магазине или на выставке.