Ты прима. Это видно и без грима. Орлицы взгляд и властность Клеопатры. Величие твоё неоспоримо, И нет таких, как ты, в Большом театре.
Не встретить на афишах твоё имя, А о билетах и мечтать не стоит, Как контрамарки, раздают своим их, Но нет своих, и билетёр в запое.
А я в твоём спектакле - где массовка, Как мебель из картона - шкафа вместо. В нём занавес играет роль весомее – Он начинает и кончает действо.
Я стол. Иль даже стул. Не тот, блестящий, Что б троном Королевы называться, Стул, для кого зады шутов за счастье, Который из фанерных декораций.
И ты из тех актрис, чьё появление Дыханье затаив, все ждут, как милость, Но занавес упал, а все в волнении - Так что, она совсем не появилась?
И, вдалеке от спешки повседневной, В обличьи клина журавлиной стаи, Великий Архитектор всей Вселенной Боясь дышать, за сценой наблюдает.
И видя войны, катаклизмы, смуты, Лоб хмурит от досады напряжённо, Что полные желания минуты Пытаются испортить чьи-то стоны.
Из-за кулис, застыв от вожделения, Прикрыв рукой глаза от рампы света, Я молча жду, когда воздушной тенью Ты промелькнёшь под гром аплодисментов.
Но нет тебя. А там, в лощине сонной, Где переходят в морок жизни грани, Витает Дух Принцессы нерождённой, Не ведая ни боли, ни страданий. You're prima. This can be seen without makeup. Eagles look and power of Cleopatra. Your greatness is undeniable, And there are no people like you in the Bolshoi Theater.
Do not come across your name on posters, And you do not need to dream about tickets, As counter-payments, distribute their own, But there are no people, and the ticket-holder is in a drinking bout.
And I'm in your play - where the crowd, As furniture from a cardboard - a case instead of. In it, the curtain plays a more important role - He begins and ends the action.
I have a table. Or even a chair. Not the one, brilliant, What would the Queen's throne be called, A chair, for whom the backs of jesters for happiness, Which of the plywood scenery.
And you're one of those actresses whose appearance Breath holding, everyone is waiting, like mercy, But the curtain fell, and all in agitation - So, she did not show up at all?
And, far from the rush of everyday, In the guise of a wedge of a crane pack, The Great Architect of the Universe Afraid to breathe, he watches behind the scenes.
And seeing wars, cataclysms, troubles, The forehead is frowning with vexation, What are the full desires of the minute Trying to spoil someone's groans.
From behind the scenes, frozen with lust, Covering his eyes with the light from the ramp, I silently wait, when the air shadow You will flit to the thunder of applause.
But no you. And there, in the hollow of a sleepy, Where they go to the face of life, It hovers the Princess's Spirit of the unborn, Not knowing neither pain nor suffering.