1. Волною морскою / скрывшаго древле / гонителя мучителя / под землею скрыша спасенных отроцы; / нo мы яко отроковицы, / Господеви поим, славно бо прославися.
[Бога,] Покрывшего в древности волною морскою преследовавшего мучителя (т.е фараона) дети спасенных погребли под землею; но мы, как тогда юные девы (Исх. 15, 20-21), воспоем Господу, ибо Он торжественно прославился.
3. Тебе на водах повесившаго / всю землю неодержимо, / тварь видевши на лобнем висима, / ужасом многим содрогашеся, / несть свят, разве Тебе, Господи, взывающи.
Тебе, Господи, взывающи. Тебя, повесившего на водах всю землю без опоры, тварь, увидев висящим на лобном месте, в великом ужасе трепетала, восклицая: “Нет Святого кроме Тебя, Господи”.
4. На кресте Твое Божественное истощание / провидя Аввакум ужасся, вопияше: / Ты сильных пресекл еси державу, Блаже, / приобщаяся сущим во аде, яко Всесилен.
Провидя Твое Божественное уничижение на кресте, Аввакум в изумлении взывал: “Ты ниспроверг, Благий, могущество князей тьмы, сошедши к находящимся в аду, как Всесильный”.
5. Богоявления Tвоего, Xpисте, / к нам милостивно бывшаго, / Исаиа свет видев невечерний, / из нощи утреневав, взываше: / воскреснут мертвии, и востанут сущии во гробех, / и вси земнороднии возрадуются.
Исайя, пробудившись ночью и увидев немеркнущий свет Твоего, Христе, Богоявления, милостиво бывшего для нас, восклицал: “Воскреснут мертвые, восстанут находящиеся в гробах и все живущие на земле возрадуются” (Ис. 26, 19).
6. Ят бысть, но не удержан / в персех китовых Иона: / Твой бо образ нося, / Страдавшаго, и погребению давшагося, / яко от чертога от зверя изыде; / приглашаше же кустодии, / хранящии суетная и ложная, / милость сию оставили есте.
Был поглощен, но не удержан во чреве кита Иона; ибо прообразуя Тебя, Христе, пострадавшего и погребенного, он вышел из зверя (Ион. 2, 1. 11), как из чертога, а к страже гроба Твоего взывал: “Вы, держащиеся суетного и ложного, утратили Сию Милость”.
Кондак, гл. 6:
Бездну заключивый, мертв зрится, и смирною и плащаницею обвился, во гробе полагается яко смертный Безсмертньй: жены же приидоша помазати Его миром, плачущия горько и вопиющия: сия суббота есть преблагословенная, в нейже Христос уснув, воскреснет тридневен.
Тот, Кто покорил бездну, имеет вид мертвого, будучи обвит смирной и плащаницей, и безсмертный в гроб полагается как смертный. Жены же пришли помазать Его миром, горько плача и восклицая: “Сия суббота — преблагословенная, когда Христос, уснув, воскреснет через три дня”.
7. Неизреченное чудо, / в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, / во гробе мертв бездыханен полагается, / во спасение нас поющих: / Избавителю Боже, / благословен еси.
Неизреченное чудо! Избавивший в печи от пламени благочестивых отроков полагается во гробе бездыханным мертвецом, для спасения нас, поющих: “Благословен Ты, Бог-Искупитель”.
8. Ужаснися, бояйся, небо / и да подвижатся основания земли: / се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый, / и во гроб мал странноприемлется. / Егоже отроцы благословите, священницы воспойте, / людие превозносите во вся веки.
Содрогнись от страха небо и да поколеблются основания земли, ибо вот причисляется к мертвым и в тесном гробе помещается Живущий на небесах, Которого, отроки, благословляйте; священники, воспевайте; люди, превозносите во все веки.
9. Не рыдай Мене, Мати, / зрящи во гробе; / Егоже во чреве без семене зачала еси Сына: / востану бо и прославлюся, / и вознесу со славою непрестанно яко Бог, / верою и любовию Тя величающия.
“Нe рыдай о Мне, Матерь, видя во гробе Сына, зачатого Тобою во чреве безсеменно, ибо Я восстану и прославлюсь и, как Бог, со славою вознесу непрестанно с верою и любовию величающих Тебя”. 1 waves of the sea / skryvshago of old / persecutor tormentor / under the earth skrysha saved otrotsy ; / Nr we Thou damsel / ASIC to the Lord , it is nice bo glorified .
[ God ] is covered in the ancient waves of the sea pursuing tormentor (ie Pharaoh ) rescued children buried under the earth ; but we , as the then young virgins (Exodus . 15 , 20-21 ) , let us sing to the Lord , for He solemnly glorified .
3 You on the waters povesivshago / neoderzhimo whole earth , / He who has seen the creature on the frontal hang out , / horror many sodrogashesya , / there is neither holy, except Thee, O Lord , calling out .
Thee, O Lord , calling out . You hang on to the waters of all the land without support, the creature saw hanging on Calvary , in great terror trembling , crying, " No Holy beside thee , O Lord ."
4 On the cross Thy Divine emptying / foreseeing Habakkuk Horror, Cried : / Thou hast stopped strong power, Blessed is he / join those in hell , Thou almighty .
Foreseeing Thy divine humiliation on the cross , Habakkuk cried out in amazement , "You overthrew the good and the power of the prince of darkness descended to being in hell, as the Almighty ."
5 Epiphany Tvoego , Xpiste , / us mercifully byvshago , / Isaia light having seen Unfading , / of noschi utrenevav , vzyvashe : / resurrect the dead, and vostanut suschii in the graves , / and all ye earth-born joy.
Isaiah awake at night and seeing the unfading light of thy Christ, the Epiphany, the former kindly for us , exclaimed: " the dead raised up , rise up in the tombs and all that dwell upon the earth shall rejoice " (Isaiah . 26 , 19).
6 Yat byst , but not withheld / in perseh whale Jonah / Your way of wearing bo , / Stradavshago and burial He granted , / Thou from the temple of the beast begone ; / Priglashashe same Kustodiev / hranyaschii vain and false , / grace this very left is natural .
Was absorbed , but not retained in the belly of the whale Jonah ; For proobrazuya Thee , O Christ , who suffered and was buried , he came out of the beast ( Ion . 2 , 1 11) , both from the temple , and to guard the tomb of thy cry out , "You hold the vain and false , lost UIS Grace ."
Kontakion, tone . 6:
Abyss zaklyuchivy dead sees , and myrrh and linen wrapped itself , in the tomb relies Thou mortal immortal : a wife priidosha pomazati His world , crying bitterly and flagrant , This Saturday is the most blessed in Christ neyzhe asleep , on the third day rise again .
He who conquered the abyss looks like a dead , being entwined with myrrh and shroud , and immortal in the coffin relies as a mortal . Wife also came to anoint His world, weeping bitterly and crying : "This Saturday - the most blessed when Christ , asleep , resurrected in three days ."
7 Ineffable miracle / in the furnace of izbavivy prepodobnyya youths of flame / down and died in the tomb dead assumed / salvation we sing : / Redeemer God, / Thou art blessed .
Ineffable miracle! Get rid of the flame in the furnace of pious young men in the tomb relies lifeless corpse , to save us , singing : " Blessed are You , God the Redeemer ."
8 Terrible, boyaysya sky / and yes podvizhatsya foundations of the earth / ce bo in mertvetseh charged in the highest Alive , / and in the small coffin strannopriemletsya . / Whose otrotsy bless , priestesses Sing , / Exalt ye people of all forever .
Tremble with fear sky and yes shaken foundations of the earth , because that's ranked among the dead and close the coffin is placed in the heavens , which the young men , bless ; priests chant ; people exalt for ever .
9 Not Pieta , / seer in the tomb ; / Whose in the womb without seed conceived, Thou Son : / bo uprising and honor , / and exalt the glory of continually as God / faith and love Thee velichayuschiya .
" Weep for the He I , Mother , seeing in the coffin of her son , who was conceived in the womb bezsemenno thee , for I shall arise and be glorified , and God , in glory to exalt incessantly with faith and love magnify you."